• En arbejdsmiljøvurdering er Handelsflådens Arbejdsmiljøtjenestes samlede faglige vurdering af arbejdsmiljøet om bord på et dansk-flaget skib.

    Arbejdsmiljøvurderingen bygger på et aftalt skibsbesøg, hvor arbejdsmiljøkonsulenterne har samtaler med skibsledelsen og besætningen med særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø om bord, herunder trivsel, samarbejde og forebyggelse af krænkende handlinger, mobning og chikane.

    Formål

    Formålet med arbejdsmiljøvurderingen er at give både besætning og rederi en neutral vurdering af de arbejdsmiljømæssige forhold om bord samt anbefalinger til mulige forbedringer.
    Vurderingen har ikke karakter af myndighedstilsyn, men skal understøtte det forebyggende arbejdsmiljøarbejde og bidrage til læring, refleksion og udvikling.

    Fremgangsmåde

    Arbejdsmiljøvurderingen udarbejdes på baggrund af:

    • Gennemgang af relevante dokumenter, fx referater fra sikkerhedsudvalgsmøder og rederiets politikker og procedurer.

    • Dialog med skibsfører og evt. rederiets repræsentant.

    • Fortrolige samtaler med udvalgte besætningsmedlemmer og medlemmer af sikkerhedsorganisationen.

    • Eventuel rundgang med observationer af forhold ombord.

    Fokus i arbejdsmiljøvurderingen

    Ved besøget lægger vi særligt vægt på følgende temaer i dialogen med besætningen:

    1. Oplevet indflydelse på eget arbejde og dagligdag ombord.

    2. Kendskab til rederiets politikker og rammer for arbejdsmiljø samt lovgivning.

    3. Forudsigelighed i arbejdet og klare rammer for opgaver og ansvar.

    4. Oplevelser med chikane eller mobning.

    5. Håndtering af konflikter, trusler eller vold.

    6. Oplevelser med uønskede tilnærmelser, herunder sexchikane.

    7. Oplevelse af ensomhed i arbejdet til søs.

    8. Interpersonelt samarbejde og samarbejdskultur ombord.

    Indhold og forventet output

    Arbejdsmiljøvurderingen beskriver:

    • Besøgets formål og forløb.

    • Observationer vedrørende ovenstående 8 punkter fra samtaler med skibsledelse og besætning.

    • Gennemgang af rederiets politikker og procedurer mv. inden for chikane/ mobning og relaterede emner.

    • Anbefalinger,  konkrete forbedringsforslag eller opmærksomhedspunkter med reference til Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds vejledninger inden for arbejdsmiljø.

    Arbejdsmiljøvurderingen indeholder ikke personhenførbare oplysninger og det understreges at alle oplysninger håndteres fortroligt både internt og eksternt.
    Arbejdsmiljøvurderingen deles med både skibet og rederiet for at understøtte et åbent og respektfuldt samarbejde om at sikre trygge og sunde arbejdsforhold til søs.

  • Før Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste besøger et skib med henblik på en arbejdsmiljøvurdering, forbereder vi os grundigt. Vi indsamler og vurderer relevante oplysninger om skibet – heriblandt indberetninger om arbejdsmiljøet ombord, rederiets procedurer og anden relevant data fra vores samarbejdspartnere.

    Når vi planlægger en arbejdsmiljøvurdering, er vi blandt andet opmærksomme på trivsel og det psykiske arbejdsmiljø om bord, herunder særlig forebyggelse af mobning, chikane og krænkende handlinger, i tråd med rapporten om chikane og mobning i den danske handelsflåde, der blev offentliggjort i 2023/24.

    Vi orienterer altid skib og rederi før aftalte besøg og anmoder om at modtage centrale dokumenter, heriblandt referater fra sikkerhedsudvalgsmøder samt politikker og procedurer relateret til arbejdsmiljøet ombord. Dette materiale danner grundlag for en målrettet og effektiv arbejdsmiljøvurdering.

    I det omfang det er muligt, bestræber vi os på at gennemføre arbejdsmiljøvurderinger på en måde, der i begrænset omfang forstyrrer den daglige drift. For eksempel ved at vi på forhånd oplyser, hvilke besætningsmedlemmer vi ønsker at tale med under besøget om bord.

    Bemærk, at al kommunikation og information, som deles med Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste, behandles med størst mulig fortrolighed.

    Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste koordinerer i samarbejde med rederi og skib hvordan og hvornår en arbejdsmiljøvurdering finder afsted, samt eventuelle specifikke adgangsforhold på havne eller anlæg.

    Som et led i koordineringen fremsender vi et skema til skib og rederi med en oversigt over emner, som vi ønsker at gennemgå som en del af en arbejdsmiljøvurdering.

  • Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste udarbejder en skriftlig afrapportering efter hver arbejdsmiljøvurdering. Rapporten opsummerer besøgets forløb, gennemgåede materialer, overordnede observationer samt eventuelle opmærksomhedspunkter relateret til arbejdsmiljøet ombord – særligt det psykiske arbejdsmiljø.

    Rapporten indeholder:

    • En kort beskrivelse af besøgets formål og rammer

    • En vurdering af skibets arbejdsmiljømæssige praksis

    • Observationer fra samtaler, dokumentgennemgang og rundgang ombord

    • Eventuelle forbedringsforslag – beskrevet generelt og uden personhenførbare oplysninger

    Rapporten deles med både skibet og rederiet og har til formål at understøtte det videre arbejdsmiljøarbejde på skibet.

    Vi betragter en arbejdsmiljøvurdering som en dialogbaseret indsats med fokus på læring, refleksion og fælles ansvar for trivsel og sikkerhed.